OBJAVTE SVET, V KTOROM SA ZASTAVIL ČAS

PÁR SLOV O HISTÓRII ŠLIAPACÍCH AUTÍČOK

Stacks Image 3907
Na začiatku dvadsiateho storočia začali šliapacie autá prichádzať na trh veľmi bojazlivo. V katalógu z roku 1902, ktorý bol vydaný v Paríži, je možné nájsť predchodcu šliapacích autíčok - drevené vozidlo pripomínajúce koč bez koní.

Tento malý “Landau” bol v tej dobe rozprávkovou hračkou: mal drevené telo, blatníky, brzdy, svetlá, volant ale aj trúbku. Stál 65 francúzskych frankov, čo bola na toto obdobie rozumná cena.

Je však potrebné povedať, že prvé šliapacie autíčka boli v skutočnosti veľmi drahé a preto boli dostupné len veľmi obmedzenému počtu kupujúcich. Vyrábali ich remeselníci v malých sériách, čo vysvetľuje ich cenu. Koniec koncov, to isté by sa dalo povedať o automobile.
Stacks Image 3978
Aj v Spojených štátoch boli na samom začiatku dvadsiateho storočia dôkazy o šliapacích vozidlách. Katalóg z roku 1903 v Chicagu ukazuje obrázky týchto detských vozidiel, spolu s koňmi, vozíkmi a trojkolkami. Boli konštruované ako koče a pracovali na rovnakom princípe ako bicykel.

Okolo roku 1910 sa šliapaciemu autu začalo dariť. Vo vyspelejších krajinách rýchlo rástli špecializované továrne a modely sa stali sofistikovanejšími.

Tieto “autá pre deti” sa snažili napodobňovať “dospelé autá” vo všetkých smeroch. Boli vybavené šikmými čelnými sklami, blatníkmi, poznávacími značkami, svetlami, chrómovanými časťami, nárazníkmi, náhradnými kolesami, pneumatikami, klaksónmi aj čalúnenými sedadlami.
Stacks Image 4033
V Anglicku začala spoločnosť Liens, neskôr známa ako Triang, vyrábať šliapacie autíčka okolo roku 1909. V nasledujúcich rokoch vytvoril Triang obrovské množstvo skvelých modelov pre niekoľko generácií detí.

V Taliansku firma Giordani, založená v roku 1895 pôvodne vyrábala invalidné vozíky, trojkolky a detské hračky. Svoje prvé šliapacie auto predstavila v roku 1915.

Francúzsko zohralo v histórii šliapacích autíčok tiež významnú úlohu. V roku 1914 sa na trhu objavilo dvojmiestne auto, ktoré vyzeralo ako Peugeot Grand Prix 1911 a malo pedále namontované na guľôčkové ložiská. Výrobca ponúkol rôzne verzie tohto modelu za rôzne ceny, najlacnejšie stálo 25 frankov.
Stacks Image 4139
André Citroën, veľmi múdry muž s avantgardnými myšlienkami, bol jedným z prvých lídrov priemyslu, ktorý v autíčku videl vynikajúci prostriedok propagácie pre výrobcov automobilov a pre deti ako budúcich klientov.

Slávnou sa stala jeho veta: “Deti by sa mali naučiť povedať ako prvé tri slová - otec, mama a Citroën“. Francúzsky priemyselník začal obrovskú propagačnú akciu, ktorej cieľom bolo získať srdcia detí. Trvala desať rokov, počas ktorých vytvorilo špeciálne oddelenie spojené s Citroënom viac ako pol milióna veľkých mechanických hračiek určených pre deti klientov Citroënu.

Auto ako má ocko už nebolo iba snom... 
Stacks Image 4086
Pridali sa aj ďalšie slávne automobilky. Grand Prix Bugatti 35 bolo nádherným pretekárskym vozidlom, ktoré víťazilo na pretekoch a preslávilo značku na celom svete.

Sám Ettore Bugatti postavil v roku 1927 verný model 35 aj s elektrickým pohonom pre svojho syna Rolanda. Bolo vyrobených asi deväťdesiat modelov tejto hračky snov, ktorá bola určená pre synov najbohatších klientov.

Sláva Bugatti 35 bola príliš veľká na to, aby neprilákala aj iných výrobcov automobilov. Pedálove varianty “Bugattky” pre deti vyrobila francúzska firma Eureka a priniesla fenomén Bugatti do parkov a na detské ihriská.
Stacks Image 4259
Druhá svetová vojna prerušila rozlet šliapacích áut, ale už krátko po nej bol svet hračiek pripravený vrátiť sa do hry. V roku 1949 bola v Anglicku založená továreň Austin Junior Car Factory, špeciálne určená na výrobu automobilov pre deti. Majitelia zamestnali viac ako 200 baníkov so zdravotným postihnutím. Model J40 zostal vo výrobe viac ako dvadsať rokov. 

V päťdesiatych rokoch vplyvom nových technológií začal kov nahrádzať plast a sklolaminát, čo umožnilo znížiť náklady na výrobu detských vozidiel, čo znamenalo rapídne nižšie ceny.

Nové modely vozidiel mali málo spoločného so svojimi predkami z dvadsiatych a tridsiatych rokov, ktoré boli výsledkom remeselnej zručnosti a dômyselnosti.
Stacks Image 4312
Aj v bývalom Československu boli šliapacie autíčka obľúbenou, aj keď nedostatkovou hračkou. Najrozšírenejšie boli jednoduché “káričky”, no ak mal človek dobré známosti, dokázal potešiť svojich potomkov napríklad legendárnym Moskvičom.

Plastový „boom“ priniesol mnoho noviniek. Vznikali imaginárne modely, kópie reálnych áut aj pretekárske autá ako Ferrari, Lotus, Cooper.

Najlacnejšie modely boli stále ovládané pedálmi, objavovali sa už aj autá s malými elektromotormi, ktoré rýchlo získali na popularite a dnes sú vyrábané za veľmi prijateľné ceny.

Ale to už nie je história…

>>> MAPA <<<

Stacks Image 3367
Stacks Image 388
Kontakt:

Galéria Tatry
Nová Polianka 6, 059 83 Vysoké TatrySK

Telefonická rezervácia:
+421 901 771 720

Rezervácia e-mailom:

recepcia@pedalplanet.sk
Rezervujte si návštevu online:
Základný cenník:

 •
dospelí: 9 €
 • študenti: 8 €
 • dôchodcovia a ZŤP: 6 €
 • deti (4-15 let): 6 €
 • deti do 4 rokov: zdarma

Zvýhodnené balíčky:

 • Rodina 2+2: 25 €
 • Rodina
2+1: 22 €
 • Rodina
1+2: 20 €
 •
Skupina (20+): 5 € / os.
Otváracia doba:

Otvorené každý deň
Pondelok - nedeľa: 9:00 - 16:00
  (posledná prehliadka o 15:30)
* vstup je možný najneskôr o 15:30
Pre skupiny 20+ je možná po predchádzajúcej dohode návšteva aj mimo otváracích hodín. V prípade záujmu nás prosím kontaktujte.
Stacks Image 3946
Stacks Image 3949

Viac ako 110 šliapacích pokladov zo zbierky Pedal Planet nájdete aj v Prahe neďaleko Karlovho mosta.

Stacks Image 989
Stacks Image 3961
Stacks Image 3956
Stacks Image 3971
Stacks Image 3966